تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۴۴۱۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دستاوردی دیگر از متخصصان شرکت آلومینای ایران در زمان محدودیت مصرف برق؛

ثبت بالاترین تناژ خردایش شده توسط آسیاب‌های تَر با راه‌اندازی برنامه مدیریت ریسک کاهش تولید 

‌می‌متالز - مدیر تولید شرکت آلومینای جاجرم از ثبت بالاترین تناژ خردایش آسیاب‌های واحد ۰۸ با راه‌اندازی برنامه مدیریت ریسک کاهش تولید در شرایط اعمال محدودیت برق در شرکت آلومینای ایران خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مهندس علی مقصودی در این باره عنوان کرد: با توجه به تکرار محدودیت‌های مصرف برق در فصل تابستان و پیش‌بینی‌های انجام شده تلاش شد تا با اعمال راهکار‌های مناسب جلوی کاهش تولید در این شرکت گرفته شود.

مهندس مقصودی اظهارداشت: در این راستا با اقدامات انجام شده تناژ آسیاب‌ها به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده برق شرکت از محدوده ۴۵ تن بر ساعت در ابتدای خردادماه به ۶۰ تن بر ساعت افزایش یافته است که بالاترین تناژ کاری آسیاب‌ها از ابتدای راه‌اندازی کارخانه بوده است. 

وی با تشریح وضعیت اعمال محدودیت برق در این شرکت، گفت: با اعمال محدودیت برق از ۱۲ خرداد مدیریت مصرف برق در شرکت آلومینای ایران برنامه ریزی شده است.

مهندس مقصودی افزود: در شرایط عادی سه آسیاب با ظرفیت ۴۵ تن درساعت در این شرکت در حال کار هستند که در صورت توقف آنها، تولید شرکت به مقدار ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت کاهش خواهد یافت. 

مدیر تولید شرکت آلومینای جاجرم گفت: امسال بخشی از خردایش مواد در داخل معدن و خارج از ساعات پیک مصرف برق با تجهیزات فراهم شده انجام گرفت که بعد از این روند و راهکار‌های دیگر، ظرفیت خردایش ۳۰ درصد و از ۴۵ تن در ساعت به ۶۰ تن در ساعت افزایش یافت. 

وی با بیان اینکه محاسبات توان کشی آسیاب‌ها نشان داد که آسیاب‌های واحد ۰۸ قابلیت خردایش بوکسیت با این دانه‌بندی را با ظرفیت ۶۰ تن بر ساعت دارد، تصریح کرد: حداکثر ظرفیت آسیاب‌ها مطابق با مدارک ۵۰ تن بر ساعت بیان شده است که افزایش ظرفیت آسیاب‌ها تا ۶۰ تن بر ساعت باعث شد تا میزان ساعت کاری آسیاب‌ها جهت خردایش بوکسیت از ۶۲.۲۲ ساعت با ظرفیت ۴۵ تن بر ساعت به ۴۶.۶۷ ساعت با ظرفیت ۶۰ تن بر ساعت کاهش یابد که این امر علاوه بر کاهش مصرف برق، موجب کاهش ریسک مهم کاهش تولید به دلیل محدودیت برق خواهد شد. 

مدیر تولید شرکت آلومینای جاجرم افزود: دراین شرایط به دلیل محدودیت برق و تکرار این روند در برنامه عملیات تولید در سال ۱۴۰۳، کاهش تولید هیدرات به میزان ۹۰۰۰ تن در ماه‌های مرداد و شهریور امسال پیش‌بینی شده است. 

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده با همکاری واحد‌های فرآیند، معدن و تعمیرات، اقداماتی نظیر انجام شارژ تکمیلی آسیاب‌ها در ابتدای خردادماه، باز کردن دو آسیاب در هر هفته در بازه زمانی محدودیت برق و ارزیابی وضعیت لاینرها، آماده‌سازی دپوی جدید و دریافت بوکسیت با دانه‌بندی مناسب و... در این شرکت پیش‌بینی و انجام می‌شود. 

مهندس مقصودی گفت: همچنین جهت تداوم شرایط تولید علاوه بر تلاش، همراهی و مشارکت مدیریت‌ها اقداماتی نظیر تامین، آماده‌سازی و ارسال بوکسیت‌های با عیار بالا، عدم استفاده از بوکسیت‌های سخت، عدم تغییر در دانه‌بندی خوراک و تلاش در راستای افزایش میزان بار دریافتی از معدن جهت ذخیره‌سازی در باکس‌ها و... در راستای جلوگیری از کاهش تولید در بازه زمانی اعمال محدودیت انجام گردید. 

احداث نیروگاه‌های خورشیدی و حرارتی با ظرفیت ۲۱۰ مگاوات 

مدیر تولید شرکت آلومینای ایران در ادامه اظهار داشت: این در حالی است که به منظور تامین برق مورد نیاز و رفع ناترازی در صنعت برق و تامین برق کافی این شرکت به ویژه در فصل گرم سال و تسهیل فرآیند تولید احداث نیروگاه‌های خورشیدی و حرارتی نیز در حال انجام است. 

مهندس مقصودی با بیان اینکه در راستای رفع محدودیت انرژی این شرکت برنامه‌های بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت را هدف‌گذاری دارد، افزود: نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۳۰ مگاوات و دو نیروگاه حرارتی ۹۰ مگاواتی احداث خواهد شد که تا سال آینده ۱۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی آماده‌سازی و برای تولید برق وارد مدار خواهد شد. 

مقصودی اظهار داشت: همچنین در برنامه بلندمدت نیز پروژه فاز یک نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۹۰ مگاوات تولید برق اجرا خواهد شد. 

وی با بیان اینکه کمبود منابع انرژی و اعمال محدودیت برق در تابستان صنایع را با مشکلاتی مواجه می‌کند، اضافه کرد: شرکت آلومینای ایران با احداث نیروگاه‌های خورشیدی و حرارتی در روز‌های اوج مصرف برق پیک تابستان، برق مورد نیاز این صنعت را به صورت پایدار و مطمئن تامین خواهد کرد.

مدیر تولید شرکت آلومینای جاجرم گفت: شرکت آلومینای جاجرم یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان برق استان است که طی سال‌های اخیر اعمال محدودیت برق و کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعت پیک مصرف برای سه خط آسیاب اعمال و به میزان ۶ مگاوات صرفه‌جویی را برای کمک به تامین برق استان داشته است که امیدواریم با برنامه‌های پیش رو بتوانیم در جهت تامین برق مورد نیاز اقدامات لازم انجام و تولید به روال عادی و همیشگی بدون محدودیت صورت گیرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده